PLEASE NOTE: This website uses cookies to help us give you the best experience when you visit our website.
By continuing to use this website, you consent to our use of these cookies.
Close this one-time pop-up message to accept, or learn more about it: visit https://www.cookiechoices.org/#resources
got cookie, THANK YOU!
Journal RSS journal posts · 2024 · 2023 · 2022 · 2021 · {and before that

Nastro

300mq

https://www.inkoma.com/k/3999

(2tx vinyl LP, Upside Down recordings 2011)

 | pall youhideme
permanent link copied to clipboard
Se il debutto dei Nastro (-link- 2011, To Lose La Track) era qualcosa di eclettico, questo nuovo disco è semplicemente folle quanto visionario, un viaggio temporale nel meglio dello sperimentale anni 90, viaggiando in un passato moderno e in un futuro vintage (croccante fuori, morbido dentro, ma esperienza moderna per tecnologia antica). Chi vuol capire, capisca.
Ora un duo, Francesco Petricca e Manuel Cascone, rivivono quella sorta di ponte sonoro tra la trascendenza white noise e l'elettronica dub, senza fregarsene troppo di sconfinare in altro (kraut, drone, volendo).
Synth, old fashioned drum machine, strumenti modificati, samples, tutto principalmente strumentale (nulla che si possa esattamente definire 'cantato').
Il titolo 300mq allude alla stazza del loro studio di registrazione a Roma, dove hanno operato al tempo: Cascone e Petricca sono due miei buoni amici, li andai a visitare lí una volta, quello che ora, agli effetti, è il loro 'ex' studio: era più una sorta di squat house abbandonata, giù in un seminterrato, non c'era il citofono o un cazzo di campanello, o segnale stabile per il cellulare per farsi venire ad aprire la porta. Le stanze erano piuttosto ammuffite, tante macchie di umidità, e sembrava una discarica di strumenti ed equipaggiamenti musicali; c'erano dei calzini usati, anche, in giro. Forse Manuel era in pigiama. Credo vivesse lí al tempo. Una delle stanze di questo posto, senza finestre, era stata affittata ad un pittore pazzo, mi dissero; i vicini, che vivevano ai piani di sopra, probabilmente non li vedevano di buon occhio.
Quella volta mi fecero ascoltare un estratto audio di una traccia su cui stavano lavorando, uscita fuori dopo un mese di lavoro. Non ricordo se poi è finita qui nell'album, ma era piuttosto figa, ed era esattamente lo spettro di quello che al tempo occupava le loro intere giornate, cioè fare dell'anti-Musica. Abbasso l'ortodosso. Ed era piuttosto eccitante come iniezione, come poi, anche quest'album, lungo trip su vinile.
Quindi doppio piacere quando finalmente mi son visto arrivare questo disco.
Date un ascolto al player là sotto, e poi sbrigateVi a comprare il vinile, una di quelle 100 copie. O anche il digitale, GRATIS, da scaricare da bandcamp.


.·´¯¯`·.    .·´¯¯`·.
  °   °     /_ .K ..·
·..  º .·

If Nastro's debut (-link- 2011, To Lose La Track) was something eclectic, this is simply crazy as visionary, a time travel into the finest early 90s experimental cut-up music, travelling a modern past and a vintage future (Crispy outside, soft inside, yet, modern experience, ancient technics). Not sure You get me.
Now a duo, Francesco Petricca e Manuel Cascone, revive that kind of sound bridge between trascendental white noise and electronic dub, without giving a fuck of taking a step accidentally into something else (kraut, drone, etc).
Synth, old fashioned drum machines, prepared sounds, samples - all mainly instrumental (nothing you can call 'singing').
The title, 300mq refers to the size of their recording studio in Rome: Cascone and Petricca are both friends of mine, I visited their place once, that it is now their ex studio, actually, it was more similar to an abandoned squat house, down in a basement, there was no buzzer or door bell and no stable mobile signal to make a call and get you open the door. The rooms were full of mold and damp patches, there was a dump of musical instruments and various equipment, some used socks too, no heating; maybe Manuel was wearing his pijama, I guess he've been living there for a while, not sure; both were working with a scarf on; one of these rooms, with no windows, was rented to a crazy painter, I've been told; the neighbors, living upstairs, looked at them with a bad opinion. They made me listen to an audio excerpt they were working on, a track of thirty seconds or less, left after a month of strict work. I do not remember if it ended up in this collage of tracks here. But it was pretty cool, and that was right the spectrum of the only thing which occupied their lives: making cool anti-Music. Against orthodoxy.
It was like a shot of something pretty enthralling, like this long trip on vinyl.
So, double pleasure when I finally grabbed their new record.
Give a listen to the player below, and hurry up to get one of those 100 copies. Vinyl, or digital (FREE DOWNLOAD!), it's up to you.

read less 
read more 

Feedback:

not yet, probably nobody cares, or nobody cared enough to tell something. Also: nobody reads komakino.

Leave a feedback about this post, or don't.
your sweet name:

your IMPORTANT text:

url:

icon: will be resized 30x30pxl