PLEASE NOTE: This website uses cookies to help us give you the best experience when you visit our website.
By continuing to use this website, you consent to our use of these cookies.
Close this one-time pop-up message to accept, or learn more about it: visit https://www.cookiechoices.org/#resources
got cookie, THANK YOU!
Journal RSS journal posts · 2018 · 2017 · 2016 · 2015 · {and before that

Still Leven

Cases of bluntness

https://www.inkoma.com/k/3975

(8tx CD, 41'41'' - Pronoia records 2012)

 | pall youhideme
permanent link copied to clipboard
Coordinates: it starts body electric like The Sisters of Mercy, it gets sensually post-punk like Siouxie calling a voodoo preacher, then it goes on calling to my memory german band Ultra Orange; finally, it ends with both feet into the 80s romance, like if Prince goes rap with Run DMC
Yet, they are not mimics: that's a recipe for a sound of hybrids that works.
A perfect blend of goth-rock, new-wave powered by indie chemicals, with a baroque addition. 
Still Leven, finally back (previous EP, Everyday And Never is dated 2009), get to a debut full-length work, I think, with all right cards to set something nearly memorable: I dare you to stand still while Forever Is Just For A While or No Moleskine are on, such they are instant melodies which jump up stuck in your head. 
Greta Liscio's grave and elegiac vocals perfectly interplay with Giacomo Gianetta's gloomy voice (that bloody refrain 'self-esteem I got no self-esteem I got no I got no / self-control I got no  self-control I got no I got no'), in a whirl of natural frenzy mitigated with insistent self-control. 
Add concise, minimalist electric guitars, bassline rattling in serpentines, new wave up-tempo drums framed by brilliant percussions, - and last but not least, - the magic of synth, pad sound and keyboards, - these, so fucking early 80's / early 90s: Possession is the missing electro/darkwave hit single on the Middle European scene, Love is Colder than Death and early Front 242 would totally love this track: ready for the obscure dancefloor. Plus, Bring The Cold War Kids Home is a classic 4AD, together with, Weekends Of Spring, hypnotically charming. 
Special guests from Genoa's indie finest: Davide Cedolini (Japanese Gum), Ela Quaranta (Blown Paper Bags), and Attilio Bruzzone (Port Royal). 
Highly enjoyable, danceable, catchy. Warmly recommended.

.·´¯¯`·.    .·´¯¯`·.
  °   °     /_ .K ..·
·..  º .·

Coordinate: inizia body electric come i Sisters of Mercy, prende una svolta sensualmente post-punk à la Siouxie che invoca un predicatore voodoo, quindi tornano alla mia memoria i tedeschi Ultra Orange, per poi rifilare dritti con entrambi i piedi nel romanticismo degli anni 80, nemmeno Prince si mettesse a rappare con i Run DMC.
Questa ricetta, per un suono di ibridi di tutto rispetto, permette Loro di sganciarsi dai cliché del dark rock.
Una miscela di goth rock, new-wave, il tutto salvato da chimica indie, con aggiunte barocche (quasi tamarre, ogni qualvolta arriva il predicatore, ma funziona!).
Gli Still Leven, finalmente ad una nuova release (il precedente EP, Everyday And Never è del 2009), disco lungo, con tutte (credo) le carte giuste per accarezzare il memorabile: Vi sfido a rimanere di pietra mentre suonano Forever Is Just For A While o No Moleskine, tanto sono immediate nelle melodie, subito si incollano alla memoria.
La voce grave e al tempo elegiaca di Greta Liscio e quella più cupa di Giacomo Gianetta si alternano e poi si sposano: sin dalle prime strofe di Forever Is Just For A While ('self-esteem I got no self-esteem I got no I got no / self-control I got no  self-control I got no I got no'), si rimane presi da questa sensazione di naturale frenesia mitigata dall'insistente autocontrollo.
Aggiungete chitarre minimali e concise nei giri, linee di basso sferraglianti in serpentine, picchiate up-tempo new wave incorniciate da brillanti dettagli percussivi, e - non da ultimo - la magia di synth, pad e tastiere, - queste, maledettamente di 30 anni fa: Possession è la hit single mancante al mercato mitteleuropeo più electro/darkwave, sono sicuro che Love is Colder than Death e primi Front 242 lo approverebbero a pieni voti; pronti per il dancefloor oscuro. In più, Bring The Cold War Kids Home è classica etichetta 4AD, insieme con, Weekends Of Spring, fascinose e ipnotiche.
Diversi gli special guest dal cinque stelle della no-scena genovese indipendente: Davide Cedolini (Japanese Gum), Ela Quaranta (Blown Paper Bags), e Attilio Bruzzone (Port Royal).
Disco altamente godibile, ballabile, accattivante. Direi più che consigliato.



read less 
read more 

Feedback:

not yet, probably nobody cares, or nobody cared enough to tell something. Also: nobody reads komakino.

Leave a feedback about this post, or don't.
your sweet name:

your IMPORTANT text:

url:

icon: will be resized 30x30pxl